Agenda

2024

• 8 maart- 3 mei Expositie Kunst aan Zee
  • 1 mei opbouw kunstwerk Energy Folly door Rob Chevallier
  • 3 mei 16.00 uur opening kunstwerk Energy Folly van Rob Chevallier, te zien t/m 30 juni 2024.
  • 23 juni 14.00 uur The Climate Chain, zie https://climatechain.nl/
  • 2 september- 3 september tweedaagse Topo GPS cursus, kosten  €35,- voor leden; €52,50 voor niet leden. Zelfverzorging. Opgeven via zeehuis@nivon.nl
  • 18-27 oktober Kunst10daagse Bergen.
  • 11 november- 15 november wandelmidweek. Kosten €230,- voor leden; €260 voor niet leden. Geheel verzorgd. Opgeven via zeehuis@nivon.nl

2444DA42-1560-4ED5-98A5-86EAAF775E45_1_105_c

wandelweken

Regelmatig zijn er wandelweken.

Ook worden er regelmatig wandelweken georganiseerd. Zie hiervoor de agenda met activiteiten, deze worden in de Toorts aangekondigd.. Dit zijn verzorgde wandelweken (incl. ontbijt, lunchpakket en diner), waarbij onder begeleiding van deskundige gidsen wandelingen vanuit het Zeehuis worden gehouden.

wandelingen in de buurt

Wandeling 1 – in Oostelijke richting (5km)

Komende uit het Zeehuis linksaf. Dan bij paddenstoel 20975 rechtsaf de Korteweg in, daarna na ca. 50 meter weer rechts aanhouden. Alle zijpaden negeren en bij de kruising met de klinkerweg rechtsaf. Bij de T-splitsing rechtdoor de trap opgaan, iets rechts van paddenstoel 22911. Door het klaphek het gebied met schapenbegrazing in. Dit pad eindigt bij een T-splitsing in een dennenbosje, hier rechtsaf langs de bank BE-12. Zijpaden negeren, u verlaat het begrazingsgebied door het hek. Daarna het eerste pad naar rechts ingaan na een ruiterpad. Dit pad lange tijd volgen, bij de eerste kruising (met een klinkerweg) rechtdoor. Bij de dan volgende kruising linksaf. Dit pad volgen tot de klinkerweg, hier linksaf. De eerste weg rechtsaf (Fazantenlaan) en aan het eind de bocht volgen. Dan is bij de nu volgende T-splitsing naar rechts het Zeehuis te zien, en bent u weer teruggekeerd bij het beginpunt.

Wandeling 2 – langs de Kerf (6 km)

Komende uit het Zeehuis linksaf. Bij paddenstoel 20975 links aanhouden. Deze klinkerweg blijven volgen. Bij het bord van de Schoorlse duinen gaat de klinkerweg over in een betonpad. Dit Pad (Blijdensteinsweg) blijven volgen. Zijpaden negeren. Bij paddenstoel 20686 linksaf de Dr. Van Steinweg in. Dit pad blijven volgen tot het wildrooster. Hier bevindt zich ook een bord met informatie over de Kerf. Hier linksaf slaan. Rechtdoor lopen tot het fietsenrek. Bij het hek rechtsaf naar de trap. Hier naar boven lopen voor een prachtig uitzicht over de Kerf. Aan de andere kant van het uitzichtspunt het zandpad volgen richting strand. Op het strand linksaf tot de eerste strandopgang (Strandslag 24 Afgang noord). Boven gekomen linksaf. Het zeehuis is vanaf hier al te zien.

Wandeling 3 – langs de (mijmer-)koepel

Komende uit het Zeehuis linksaf. Bij paddenstoel 20975 rechtsaf de Korteweg op en daarna bij de eerste gelegenheid linksaf het bospad in. Verderop, ongeveer midden op de zandverstuiving passeer je een kruising, ga rechtdoor. Dit pad blijven volgen tot de haakse bocht naar links. Neem hier het smallere pad rechtsaf, dat verderop iets afdaalt. Dan onderaan de helling linksaf. Hier treft u aan uw linkerhand een koepel aan. In deze koepel heeft iemand het initiatief genomen om een gastenboek neer te leggen waaraan soms leuke mijmeringen over verblijf in de natuur aan worden toevertrouwd. Hier nemen we even tijd om te mijmeren. Bij de T-splitsing gekomen, bij de achter bomen verscholen bosbeek, vervolgt u het pad naar links. Daarna bij de T-splitsing rechtsaf gaan. Op een kruispunt met een bankje rechtsaf gaan, de richting die de LAW markering aangeeft. Het pad kruist de beekbedding: direct daarna gaan we op de T-splitsing naar links. Dit pad rechtdoor langs de beek blijven volgen tot de eerste T-splitsing, hier gaat u rechtsaf. Daarna bij een kruising linksaf en dan als maar rechtdoor tot een klinkerweg (kruising met zandpad negeren). Deze klinkerweg recht oversteken, het pad schuin naar links negeren. Dit pad blijven volgen, alle zijpaden negeren en bij de Y-splitsing rechts aanhouden. Bij de klinkerweg gekomen deze naar links opgaan. Daarna bij paddenstoel 20975 weer linksaf, de Verspijckweg op. Deze weg volgen tot het Zeehuis.

Wandelroute 4 – De Herman Gorter wandeling (5,5 km)

Citaat uit het gedicht “De Mei” van Herman Gorter:
Een nieuwe lente en een nieuw geluid:
Ik wil dat dit lied klinkt als het gefluit,
Dat ik vaak hoorde voor een zomernacht,
In een oud stadje, langs de watergracht
In huis was ’t donker, maar de stille straat
Vergaarde schemer, aan de lucht blonk laat
Nog licht, er viel een gouden blanke schijn
Over de gevels van mijn raamkozijn.
Dan blies een jongen als een orgelpijp,
De klanken schudden in de lucht zoo rijp
Als jonge kersen…………………….”

Komende uit het Zeehuis rechtdoor de Elzenlaan op. Dan 25 meter voor het fietspad linksaf een klinkerweg opgaan (Elzenlaan/Fazantenlaan) Daarna via een smal zandpad naar rechts het Duinreservaat in. Bij de eerste kruising rechtsaf en bij de dan volgende kruising rechtdoor. Dit pad volgen tot een T Splitsing. Hier gaat U rechtsaf. Bij de klinkerweg gaat U rechtsaf. Verderop de mogelijk drukke Zeeweg oversteken. Als U naar links kijkt, ziet U op 40 meter afstand een ter herinnering aan Herman Gorter opgericht standbeeld. Ga door de wandelaars ingang. Hier rechtdoor gaan. Dan het eerste pad naar rechts ingaan. Bij een T splitsing gaat U rechtsaf. U komt langs het bronzen beeld van Victor Westhoff (1916-2001). Op de T splitsing gaat U linksaf het klinkerpad op. U passeert een woning aan de linkerkant van het pad. Dit is de woning waar Herman Gorter heeft gewerkt. Dan een pad naar links negeren en op de Y splitsing met heide neemt U het pad rechts. Dit pad voert eerst door een eikenbosje en gaat bij het open veld over in een nogal zanderig pad en eindigt bij een T splitsing. Iets naar links staat een bank. Bij deze T splitsing gaat U rechtsaf en blijft dit pad volgen tot het voetpad langs de autoweg (de Zeeweg). Hier gaat U linksaf. Bij de bushalte de Zeeweg oversteken en de Elzenlaan ingaan. Deze eindigt bij het Zeehuis.

Wandelroute 5 – Wandeling langs duinmeertjes (6 km)

Deze wandeling volgt lange tijd het Nederlands Kustpad, dat net als andere LAW wandelingen is gemarkeerd met de bekende wit/rode markering.

Tegenover Het Zeehuis de Elzenlaan ingaan. Aan het einde de Zeeweg bij het zebrapad oversteken en dan het tegelpad op naar links. Daarna via het eerste pad naar rechts door het klaphek het Duinreservaat ingaan. (Sinds voorjaar 2006 zijn door de beheerder van het gebied ook hier natuurlijke beheerders ingezet). Nu steeds rechtdoor, passeer een zijpad naar links en een bankje met nummer BE-22 Ga rechtdoor bij een kruising bij een bankje met markering BE-23. Passeer hierna nog een kruising. Let op: in een bocht naar links splitst zich een ruiterpad af, u volgt het wandelpad naar links. Bij een driesprong houdt u links aan, maar na 10 meter bij een driehoekige steen gaat u rechtsaf richting Bergen aan Zee. Dit pad langs de duinmeertjes volgen tot de klinkerweg bij bankje BE-30 en deze naar rechts opgaan. Na 150 m linksaf (t.o. palen = fietsenrek) een zandpad op, door het klaphek. Het duin op. Hier verlaat u het Duinreservaat en het Duin en Polderpad. Op het strand rechtsaf. Bij de 4e strandopgang van Bergen aan Zee het strand verlaten. Boven aan de opgang volgt u de weg naar links en dan rechtdoor naar Het Zeehuis.

Wandelen

Natuur- en cultuurwandeling Bergen aan Zee

Elke eerste week van de maand, behalve in december en januari, starten we een duinwandeling vanaf het IVN-gebouw Parnassia in het Parnassiapark in Bergen aan Zee.

In de zomermaanden mei t/m augustus is het een avondwandeling op woensdag. In de andere maanden, is het een middagwandeling op zondag.

De route gaat langs enkele karakteristieke gebouwen in Bergen aan Zee en door de duinen zuidelijk van het dorp. We vertellen iets over de historie van Bergen aan Zee, het beheer van de duinen en de unieke natuur in het grensgebied kalkarm-kalkrijke duinen.

Deze wandeling duurt ongeveer twee uur, is bedoeld voor volwassenen en is niet geschikt voor mindervalide wandelaars. De kosten zijn € 3,00 p.p. Een duinkaart is verplicht. Te verkrijgen bij de automaat in Bergen aan Zee of via http://www.pwn.nl/duinkaart. Wij verwachten maximaal 15 volwassen. Stevig schoeisel en weersbestendige kleding wordt aanbevolen.

Info en aanmelden: Hans Stapel, telefoon: 072 850 6484 mail: hans.stapel@quicknet.nl Aanmelden tot uiterlijk één uur van te voren. Je hebt wel een PWN-duinkaart nodig.

OV Wandeltweedaagse

Lijkt u dit geen aardig idee? Een OV Wandeltweedaagse door polders, duinen en langs het strand en uiteraard een overnachting in natuurvriendenhuis Het Zeehuis in Bergen aan Zee. We hebben voor u een mooie route uitgestippeld, die u kunt bestellen via de webshop van het Nivon. De tocht start in Alkmaar, via Bergen aan Zee naar Castricum.

wandelingen met de boswachter

Regelmatig organiseert de boswachterij of het IVN wandelingen in de buurt. Informatie bij de receptie.

wandelweken

Regelmatig zijn er wandeldagen en wandelweken. Informatie bij de receptie of bekijk de agenda

Bekijk ze allemaal

Wil je alle activiteiten bekijken in één overzichtelijke lijst? Klik hier verder naar onze agenda.